Prowadzenie kont firmowych czy kont marek, jeśli jesteśmy osobami prywatnymi w Social Mediach, jest bardzo popularne. Prowadzenie jednak oficjalnego profilu jest nieco inne niż prywatnego i wymaga od nas również innego zachowania czy podejścia. Musi być ono profesjonalne, aby klienci tak nas traktowali oraz prosprzedażowe czy przyciągające nowe osoby. W dalszej części tekstu prezentujemy praktyczne wskazówki jak prowadzić oficjalne konto marki niezależnie czy jest to profil dużej firmy, czy małej marki wchodzącej na rynek.

Język i styl

Pierwszym elementem prowadzenia oficjalnego profilu społecznościowego marki jest utrzymywanie odpowiedniego stylu i języka. Choć serwisy społecznościowe z założenia mają luźną i przyjacielską atmosferę, a my również możemy mieć bezpośrednie podejście do klienta, nie powinniśmy przekraczać pewnych granic. Warto utrzymywać formalny ton, używać zwrotów “pan, pani”, wypowiadać się bez sformułowań potocznych czy władać nienagannym językiem bez błędów. Nawet jeśli chcemy być bardzo blisko klienta, musimy przestrzegać tych wytycznych, gdyż to one z drugiej strony, stanowią o tym, że jesteśmy postrzegani jako profesjonaliści, rzetelna marka czy godna zaufania firma. Jeśli będziemy używać np. mowy potocznej, klient uzna to za wyraz bezpośredniości, ale będzie obawiał się, czy w innych elementach np. finansowych również będziemy zachowywać się tak “nieprofesjonalnie”.

Uzupełnij profil oraz dane

Jednym z podstawowych wymogów prowadzenia firmowego profilu niezależnie od serwisu społecznościowego jest uzupełnienie danych na nim i informacji o firmie oraz jej funkcjonowaniu. Bardzo często wiele osób zapomina o tak drobnych kwestiach czym może zrażać do siebie klientów lub doprowadzać ich do “szewskiej pasji”. Na profilu powinniśmy uzupełnić wszystkie dane takie jak numer telefonu, adresy e-mail, adresy witryn internetowych czy adres do sklepu z produktami. Wielu klientom może minąć ochota na zakupy lub skorzystania z naszych usług, jeśli będą musieli samodzielnie w sieci szukać takich informacji na nasz temat. Jeśli prowadzimy punkt stacjonarny lub nawet wysyłki, musimy określić godziny otwarcia czy czas dostawy. To bardzo ważne, gdyż wiele osób właśnie na tej podstawie podejmuje decyzje o wybraniu naszej marki. Duża część osób ustawia te parametry na początku — przy tworzeniu profilu i nie edytuje ich. Poprzez takie działanie możemy stracić klienta, jeśli ten zjawi się pod zamkniętym zakładem lub nie otrzyma przesyłki na czas. Warto również dodawać specjalne psoty np. przed długim weekendem majowym czy świętami – jak otwarty jest nasz punkt i ile trwa ew. wysyłka. Godziny otwarcia czy czas wysyłki są wyświetlane automatycznie dla konkretnych dni tygodnia i nie biorą pod uwagę np. Bożego Narodzenia, czy 11 listopada. Warto również oprócz uzupełnia wszystkich pól formularzy usunąć sekcję np. “zdjęcia”, jeśli ich nie mamy, gdyż pusta sekcja wygląda nieprofesjonalnie.

Angażuj odbiorców

Choć prowadzimy oficjalny serwis marki to w dalszym ciągu znajdujemy na portalach społecznych, na których panuje przyjacielska atmosfera. Wiele osób obserwując nasz profil, robi to po godzinach pracy, relaksując się czy rozmawiając z przyjaciółmi. Warto wykorzystać ten fakt i angażować swoich fanów w sposób typowy dla portali społecznościowych. Możemy publikować humorystyczne posty, zaproponować tematy do dyskusji i zapraszać do niej fanów czy prosić o wypowiedzenie się na dany temat. Dobrym pomysłem jest również organizacja konkursów. Musimy jednak pamiętać, aby przestrzegać regulaminu i zwracać uwagę np. na warunki wygranej ( nie może być to losowanie) czy wyraźne zaznaczenie, że Facebook, czy Instagram nie jest organizatorem konkursu. Angażować fanów marki możemy również publikując materiały „od kuchni”. Może być to np. nagranie video, na którym pracujemy lub materiały z funkcjonowania naszej marki. Takie działania od zawsze przyciągały i będą przyciągać nowe osoby do naszego profilu.

Promocje i bonusy

Tym, co klienci lubią najbardziej — są bonusy, promocje i oferty specjalne. Jeśli posiadamy profile marki i fanów lub odbiorców oraz chcemy, aby pozostali oni z nami, lub zapraszali znajomych — powinniśmy dodawać na nim oferty specjalne. Promocje przeznaczone tylko dla fanów kanału, kody promocyjne czy bonusy do wykorzystania właśnie przez serwis społecznościowy potrafią przyciągnąć wiele osób do naszego kanału. Obecni obserwatorzy poczują się docenieni oraz będą chcieli zostać z nami dłużej nie tylko ze względu wizerunkowego, ale i w nadziei, że za jakiś czas opublikujemy kolejne zniżki. Promocje takie mogą być wręcz symboliczne, ale warto dodawać takie oferty regularnie. Czasami dodanie zniżki “-15% tylko w ten weekend” będzie bardziej opłacalne niż przeznaczone wielu środków na reklamę i promocję zewnętrzną, gdyż spowoduje ona wzrost sprzedaży i obrotu. Pomysły na promocje i bonusy zależą jedynie od naszej kreatywności i możliwości finansowych.

Content, czyli treść, treść i jeszcze raz treść

Podstawą sukcesu każdego oficjalnego — markowego profilu w mediach społecznościowych jest content, czyli treść. To właśnie ona będzie przyciągała nowych fanów i pozwoli utrzymać dotychczasowych. W tej kwestii mamy wiele opcji do wyboru. Po pierwsze powinniśmy na bieżąco publikować wpisy na temat naszej marki. Będą to aktualności, nowości, promocje, oferty czy informacje na temat możliwości zakupu produktów. Oprócz takiego contentu możemy również dodawać bardziej interesujące treści, które będą przydatne dla klientów i fanów marki. Mogą być to np. darmowe poradniki czy e-booki które opatrzone naszym logiem nabiorą viral marketingowej mocy i zaczną rozprzestrzeniać się same udostępniane przez wiele osób. Możemy też zorganizować modne relacje “na żywo” czy webinaria, na których będziemy prezentowali wiedzę i konkretne rozwiązania branżowe. Jeśli content będzie publikowany regularnie fani marki i inne osoby będą również regularnie zaglądać na nasz profil z ciekawości o kolejne materiały. Treści muszą być również wysokiej jakości, aby kreować nasz pozytywny wizerunek. Warto zatem poświęcić nieco czasu na stworzenie wartościowych wpisów czy wyszukiwanie zdjęć wysokiej jakości np. w darmowych bankach zdjęć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here